ANDREA PALLADIO

BIOGRAFÍA

Andrea Palladio (1508-1580) , també conegut com a Andrea Pietro della Góndola, va néixer a Pàdua (República de Venècia) i va ser un gran arquitecte venecià.

Va projectar nombroses vil·les i palaus, especialment a Venècia, Vicenza i els seus entorns, on moltes de les seves obres són actualment, protegides per la UNESCO com a Patrimoni de laHumanitat.

Palladio és considerat com l’arquitecte més influent i més imitat de tota la Història de l’Arquitectura a Occident. De fet, els centenars i milers de cases,esglèsies, edificis públics amb façanes simètriques i semicolumnes adossades, rematats per un frontó, deriven d’una forma o altra dels dissenys d”Andrea Palladio.

Durant moltes generacions i per part de moltes escoles nacionals d’arquitectura, principalment les del món anglosaxó com l’arquitectura anglesa o l’arquitectura nordamericana s’ha considerat la seva arquitectura com el paradigma de la tradició clàssica.

Als 13 anys, va començar com aprenent en un taller de picapedrer a Pàdua. Al cap de 18 mesos va trencar el contracte i va fugir a la ciutat propera deVizenca on s’hi va instal·lar. Va ser ajudant en els principals tallers de paletes i picapedrers de la ciutat on freqüentà el taller de<bartolomeo Cavazza de qui va aprendre algunes tècniques.

OBRA

Cap a la segona meitat del segle XVI la noblesa i la burgesia, propietaris d’extensos establiments rurals, comencen a construir vivendes a les seves propietats campestres. Especialment a l’àrea de la República de Venècia  i amb l’autor Andrea di Pietro (Palladio), van ser construïdes algunes de les més notables vil·les rurals de l’època.

Villa Capra (coneguda també com Villa la Rotonda, Villa Almerico-Capra o Villa Capra-Valmarana) es un palau campestre de planta construït a partir de l’any 1566 als afores de Vicenza, Itàlia.

La construcció, iniciada al 1566, consisteix en un edifici quadrat, completament simètric i inscrit en un cercle perfecte. Tot i així descriure la vil·la com a “Rotonda” és tècnicament incorrecte, ja que la planta de l’edifici no és circular, sinó que pot ser definida com la superposició d’un quadrat i una creu. Cada una de les quatre façanes presenta un volum avançat amb una galería (loggia) a la que s’hi accedeix per unes amples escalinates externes.PalladioRotondaPlan

Cada galería està emfatitzada per la seva pronaos amb un frontó decorat amb escultures que representen divinitats gregues clàssiques. Cada galería està flanquejada per una finestra simple, i cada un dels quatre ingressos principals, després de travessar un curt passadís, condueix a la sala central, coberta per una cúpula. Aquesta habitació de planta circular és el centre neuràlgic de la composició junt amb les quatre pronaos jòniques i les quatre escalinates. La vil·la resulta una obra arquitectònica oberta, relacionada amb la ciutat i el camp.

El projecte reflexa els ideals humanístics de l’arquitectura del Renaixement. Per aconseguir a cada habitació una exposició similar al Sol, la planta va ser rotada 45 graus respecte als punts cardinals.

Amb l’ús de la cúpula, aplicada per primera vegada en un edifici residencial, Palladio encara té el tema de la planta central, reservada fins aquell moment a l’arquitectura religiosa. Tot i que han existit altres exemples d’aquesta combinació, la Rotonda segueix sent un exemple únic de l’arquitectura de tots els temps.

 

Anna Closa i Berta Folguera

 

 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s